Socialfaglige indsatser

  • Psykologer

    Vores psykolog Benjamin Esbjerg fortæller her om skoles tilbud af psykologiske test:

    Hvad kan man som elev bruge skolens psykolog til? Vores psykolog Tove Langager Jespersen fortæller her om sit arbejde i et elev perspektiv.

    “At tale om, hvordan eleverne er, er at tale om, hvordan vi forventer, at eleverne vil handle”

    Hovedopgaver:

    • mulighed for understøttende samtaleforløb med de unge
    • mulighed for psykologisk undersøgelse
    • målgruppevurdering og visitation
    • sikrer løbende det psykologisk pædagogiske grundlag og udmøntningen heraf i det daglige socialpædagogiske arbejde og i den løbende evaluering heraf
    • er, i samarbejde med det pædagogiske personale, med til at planlægge og evaluere de individuelle og specifikke indsatser, der kan være omkring enkeltelever/ grupper af elever
    • supervision af personalet
    • daglig sparring med personalet

    Tove Langager Jespersen, Psykolog

    • Tove er autoriseret psykolog.
    • Tove har arbejdet i PPR i Faaborg Midtfyn kommune og senere Odense kommune.
    • Tidligere koordinator og visitator på ungeområdet i Specialpædagogisk Rådgivning i Odense Kommune.
    • I Odense kommune ansvarlig for anbragte børns skolegang i et samarbejde med Børn- og Unge Rådgivningen. Herunder samarbejde med kommuner og opholdssteder i Danmark, samt involvering i udviklingsarbejder i Odense kommune, Region Syddanmark og Kommunernes Landsforening.
    • Samarbejde med Egmontfonden omring projekt ”Lær for Livet” og visitation af børn til dette projekt.
    • 2 årig uddannelse i kognitiv adfærdsterapi, uddannet i krisehåndtering, samt certificeret stresscoach.
    • Tove er i gang med specialistuddannelse i klinisk børnepsykologi.



    Benjamin J. Esbjerg, Psykolog

    • Benjamin er uddannet i 2018 fra Syddansk Universitet. Speciale-opgave i unges tilknytning til deres fællesskaber.
    • Autoriseret i 2021.
    • Benjamin har arbejdet i PPR-kontorer i Tønder og i Middelfart på både almen- og specialområdet.
    • Har arbejdet i bijob om psykolog med kortere og længerevarende samtaleforløb med sårbare unge på en efterskole.
    • Arbejdet med kriseramte og selvmordstruede unge i kommunalt selvmords-forebyggelsesteam.
    • Frivilligt arbejde mentor for unge i ATU, Akademiet for Talentfulde Unge.
    • Været frivillig patientstøtte i psykiatrisk regi i Odense.
    • Optaget af unges trivsel og selvbillede, traumer, og tilknytning.
  • Børne & alkoholkonsulent

    Børnekonsulenten laver udviklings- og relationsstøttende samtaler med børn, der på forskellig vis har haft voksne tæt på sig, der er eller har været i misbrug. Det kan både dreje sig om alkoholmisbrug, hashmisbrug og andet misbrug af rusmidler.
    Der kan i mange tilfælde være overlap til barnet/den unges egen misbrugsadfærd, hvilket også er emnet for samtalerne.
    I nogle tilfælde har Børnekonsulenten samtaler med hele familien, primært med fokus på, hvordan rusmiddelmisbruget påvirker hele familien som system, og barnet/den unge i særdeleshed.
    Overordnet set er målet at hjælpe barnet/den unge til at turde opdage, at dets frustrationsadfærd oftest er et udtryk for en følelse af ensomhed, hjælpeløshed og af at være forvirret, som følger med det at have forældre, der har rusmiddelmisbrug.
    Børnekonsulenten er endvidere sparringspartner for det pædagogiske personale, der arbejder med de elever, han har i forløb.

    Jacob Cilius Vinsten Christiansen:

    Lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole – Socialrådgiveruddannelsen, underviser primært indenfor børne- og unge området. Studieleder på diplomuddannelsen i familieterapi og relationel praksis ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Tidligere ansat under Sundhedsstyrelsen og Alkoholbehandlingen i Odense, i projekt “Børn i Familier med Alkoholproblemer”.

    • Master i familieterapi og systemisk praksis
    • Studerer Professional doctorate in advanced practice and research: systemic psychotherapy ved Tavistock Center

     

    Jacob Cilius Vinsten Christiansen fortæller om sit arbejde som børnekonsulent på skolen:

    Ida Marie fortæller om at gå til samtaler med Jacob:

  • Sygeplejerske

    Hovedopgaver

    • Sygemor
    • Medicindosering
    • Tilsyn og vurdering af syge elever
    • Sårbehandling
    • Sparring med kontaktpersoner om syge elever
    • Kontakt til praktiserende læger
    • Samarbejde med sundhedsplejerske ved skoletjek af eleverne
    • Snak med elever om pubertet og prævention.
    • Fortrolige samtaler og omsorg
    • Bestilling af akutte lægetider
    • Vurdering af skader
    • Sparring med ledelse i.f.t. Patientsikkerhedsstyrelsens tilsyn m.m.

     

    Anne Irgens-Møller

    • Uddannet sygeplejerske
    • Erfaring fra lægepraksis
    • Har i mere end 30 år arbejdet som hjemmesygeplejerske i Faaborg-Midtfyn kommune men er nu stoppet og arbejder alene på Ringe Kost- og Realskole
    • Ansat som ”sygemor” på Ringe Kost- og Realskole siden 2008
    • Diverse efteruddannelser og kurser
  • Misbrugsrådgiver

    Hovedopgaver

    • at understøtte de unges ønske og beslutning om et stoffrit liv – og hjælpe dem til at fastholde denne beslutning
    • spotte unge, der har et eksperimenterende forbrug af euforiserende stoffer, udrede den unge og opstarte forløb med fokus på at undgå, at det bliver stofferne, der styrer ens liv
    • individuelle samtaler, gruppeforløb og NADA-behandling
    • tæt kontakt mellem den unges kontaktperson og afdelingsleder

    Målet for den kontinuerlige tilbagefaldsrådgivning er at støtte den unge i at kunne mestre et liv uden brug af rusmidler og fastholdes så længe, der er behov for det og så længe, den unge selv er motiveret.

    Misbrugsrådgiveren kan henvise til eksterne forløb hos misbrugscentre, hvis dette vurderes hensigtsmæssigt.

    Det er vigtigt at understrege, at Ringe Kost- og Realskole ikke optager eller kan lave tilbud for unge i misbrug.

  • Kropsterapi

    Skolens konsulent i kropsterapi Dorte Koch fortæller om sit arbejde på skolen:

    Dorte Koch.

    Dorthe arbejder ud fra en grundantagelse om, at krops og ansigtsrefleksterapi kan tænkes som:

    Det er kroppen, der er til psykolog/terapeut – at kroppen husker og lager

    Alt vi påvirkes af både positivt og negativt lagres i vores krop på forskellig vis. Disse oplevelser, erfaringer og følelser kan sætte sig som ubalancer og blokeringer både psykiske og fysisk.

    Med denne metode behandles årsagen til den aktuelle tilstand som primær og symptomerne som sekundær i både organiske, kemiske, fysiske og hormonelle funktioner.

    Uddannelse

    • Bachelor pædagog

    Videreuddannelse

    • Diplom i udsatte børn, unge og deres familier
    • Mentalisering i arbejdet med udsatte børn, unge og voksne
    • Spædbarnsteraput
    • Totum kropsteraput
    • Ansigtsrefleksterapeut

    Erfaring

    12 år som afdelingsleder og behandlingsleder på behandlingsdøgninstitution
    12 år med egen praktisk i Sønderjylland

     

    Cecilie fortæller om at gå til kropsterapi hos Dorte:

  • Kontaktperson

    Kontaktperson på Ringe Kost- og Realskole

    Afdelingsleder Morten Rasmussen fortæller om kontaktarbejdet på skolen:

    Kontaktpersonen er den voksne på skolen, der er tættest på den unge og den unges familie, og den unge møder sin kommende kontaktperson allerede på visitationsmødet.

    Den overordnede opgave for kontaktpersonen er at sikre den unges trivsel og udvikling på skolen, være i løbende kontakt med hjemmet og arbejde med de mål, der er beskrevet i unge-planen.

    Udmøntningen af kontaktopgaven har et individuelt afsæt men bygger altid på udviklingen af en betydningsbærende relation mellem voksen og ung.

    Denne relation er en forudsætning for, at den unge kan få erfaringer med, og turde at have tillid til, at blive set, hørt og forstået som et værdifuldt menneske i sig selv og i fællesskabet – uanset hvad.

Nyheder