Visitation

Teknologi

Teknologiforståelse handler om at have den nødvendige viden, færdigheder og dømmekraft til kritisk at kunne forholde sig til, skabe og bruge digitale teknologier og digitale artefakter i et samfund, hvor disse er blevet centrale. I Danmark implementeres det som en ny faglighed i folkeskolen, dels som et selvstændigt valgfag, dels som integration i eksisterende fag, for at sikre at alle elever udvikler digital myndiggørelse og en teknologisk handleevne.

Hvad indebærer teknologiforståelse?

Faget dækker fire centrale kompetenceområder, der er tæt forbundne:

Digital myndiggørelse:
At kunne kritisk undersøge og forstå digitale teknologier og artefakter som apps, og afdække deres bagvedliggende formål og konsekvenser.

Digital design og designprocesser:
At lære at analysere, designe, konstruere, modificere og evaluere digitale artefakter for at løse komplekse problemer.

Computationel tankegang:
At kunne tænke i algoritmer, forstå principperne bag digital teknologi, og strukturere og modellere data og dataprocesser.

Teknologisk handleevne:
At kunne betjene digitale teknologier og værktøjer sikkert og hensigtsmæssigt, herunder at kunne programmere, for at kunne udtrykke sig og træffe kvalificerede valg med digitale teknologier.