Overgang til ungdomsuddannelser

Uddannelsesparathed
Som skole skal vi vurdere elevernes uddannelsesparathed ud fra deres faglige, personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger. Alle 4 dele indgår i vurderingen.

Vurdering af de unges parathed er en proces, som starter i 8. klasse og hele vejen frem til og med 10. klasse. Vurderingen skal sikre, at de ikke-uddannelsesparate unge støttes med målrettede indsatser i form af f.eks. individuel vejledning, ekstra brobygning, særlige praktikker mv.

Klasselederen og UU-vejlederen har løbende samtaler med hver enkelt elev.

Når skolen har indsamlet den unges standpunktskarakterer og lærernes vurdering af den unges personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger, indberettes dette til UVM.
Ud over karaktererne, skal den unge også have de nødvendige personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger for at kunne begynde på og gennemføre en ungdomsuddannelse efter 9. – 10. klasse.
Lærerne skal vurdere den unges personlige, sociale praksisfaglige forudsætninger løbende gennem hele skoleåret.

De personlige forudsætninger:

  • Selvstændig: Fx om den unge tager initiativ til at gøre ting, og om den unge kan spørge om hjælp, når der er brug for det.
  • Motiveret: Fx om den unge har lyst til at være aktiv i undervisningen og mod på at lære nye ting, i skolen eller uden for skolen.
  • Ansvarlig: Fx om den unge holder de aftaler, der bliver lavet med andre i skolen, om f.eks. lektier , og om den unge tager ansvar for sin del af arbejdet i en fælles opgave.
  • Mødestabil: Fx om den unge møder i skole hver dag og kommer til tiden.
  • Valgparat: Fx om den unge tænker over, hvad han / hun vil og kan efter 9. eller 10. klasse og arbejder med at træffe et valg.

De sociale forudsætninger:

  • Samarbejdsevne: Fx om den unge kan lave en opgave sammen med andre.
  • Respekt: Fx om den unge tager hensyn til andre, respekterer andres holdninger og forstår spillereglerne i skolen.
  • Tolerance: Fx om den unge kan arbejde sammen med mennesker, der er forskellige fra dig selv.

De praksisfaglige forudsætninger

  • Har praktiske færdigheder og kreativitet
  • Kan omsætte teori til praksis og forstå sammenhængene mellem del og helhed
  • Har kendskab til, hvad der foregår på en arbejdsplads
  • Har værkstedsfærdigheder

Du kan finde flere oplysninger op uddannelsesparathed her:

UU-vejledning:

Ringe Kost- og Realskole har et tæt samarbejde med UU-vejledningen i Faaborg-Midtfyn kommune.

Skolen har tilknyttet en UU-vejleder, og vejlederen underviser dels klasserne samlet, ligesom de afholder individuelle samtaler med den enkelte ung.

Det er særdeles vigtigt, at de centrale aktører omkring den unge, familie, værger, socialrådgiver m. fl., inddrages i god tid i beslutningerne omkring den unges fremtid. Derfor vil denne afklaring være centrale på de statusmøder der afholdes i 9. og 10. skoleår.

Du kan læse mere om UU-Faaborg-Midtfyn her: 

Du kan også kontakte den unges UU-vejleder direkte via dette link:

Brobygning:

Som elev på Ringe Kost- og Realskole kommer man muligvis i brobygning fra 8. klasse.
Vi har lavet aftaler med en række ungdomsuddannelser og aftalt særligt tilrettelagte forløb, så vores unge kommer ud og bliver præsenteret for en vifte af forskellige brobygningsaktiviteter, hvis de kan rumme det.

Lærere fra skolen tager afsted sammen med egen klasse på 8. og 9. årgang, så forløbet opleves så trygt som muligt.

I 10. klasse er der lavet længerevarende brobygningsforløb med Kold College i Odense og Syddansk erhvervsskole i Svendborg, så eleverne er i brobygning på forskellige uddannelser en dag om ugen i 2 forløb af 6-8 uger ud over 2+3 dages samlet selvvalgt brobygning.

OSO:

Alle elever i 10. klasse skal lave OSO. Den skal tage afsæt i den unges uddannelsesplan og valg af ungdomsuddannelse.

Uddannelsesplaner:

Ved afslutningen af 9. klasse skal den unge have en plan for sin videre uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet. Denne findes på www.minuddannelse.dk

Uddannelsesplanen indeholder den unges overvejelser, valg og mål for sin fremtid. Den skal bidrage til, at den unge sætter sig realistiske mål, og at der er sammenhæng og retning i elevens uddannelsesaktiviteter efter 9. klasse.

Den færdige plan indeholder:

  • Elevens mål for uddannelse og erhverv efter 9. klasse
  • Seneste standpunkts- og prøvekarakterer afgivet af skolen
  • Oplysninger om det antal år, som eleven har fulgt undervisning i tysk og fransk
  • Oplysninger om brobygning, hvis eleven har deltaget i dette
  • Vurdering af uddannelsesparathed og forældres tilkendegivelse af enighed/uenighed
  • Ønske om ungdomsuddannelse i prioriteret rækkefølge
    eller ønske om 10. klasse.

Afslutningsvist, inden 15 marts, skal forældre underskrive ansøgning til ungdomsuddannelse på www.optagelse.dk

Hvad siger eleverne

Efterværn:

I forbindelse med valg af en ungdomsuddannelse er det vigtigt at indtænke den unges bosituation samtidig.
Enkelte unge ønsker at flytte hjem, men langt de fleste unge har behov for et tilbud om efterværn.
Hvis den unge ønsker at tage ungdomsuddannelse på Fyn er der mulighed for at søge optagelse på Kollegie Søtofte som ligger i tilknytning til Ringe Kost- og Realskole..

Statistik

I skoleåret 20/21 gennemførte 100% af skolens afgangselever deres afgangsprøver. 94% bestod.

De 6% der ikke opnåede et bestået gennemsnit er fortsat på 10 årgang.

På landsplan gennemfører ca. 66% af tidligere anbragte unge FP9.

Nyheder